Skip to main content /WORLD
CNN.com /WORLD

CNN TV
EDITIONS
SERVICES
CNN TV
EDITIONS

Who owns what in Russia's media

A former commentator at NTV moves to sister station Ekho Moskvy
A former commentator at NTV moves to sister station Ekho Moskvy  

Here is a breakdown of who owns what among Russia's media outlets, compiled with the help of industry experts, analysts and the companies involved where possible:

Television;

- RTR and Kultura national channels -- state-owned.

- ORT -- Majority state-owned; Russian media have reported that oligarch Boris Berezovsky sold his 49 percent stake to businessman Roman Abramovich, who has close links with the Kremlin.

  AUDIO

Former NTV Director Yevgeny Kiselyov: Putin does not believe in press freedom

790K/73.secs.
AIFF or WAV sound

Boris Jordan, NTV General Director: NTV is truly independent

760K/70.secs.
AIFF or WAV sound
 

- NTV national station, Prometei regional channel -- owned by state-owned gas company Gazprom.

- TV6 channel -- broadcasts to 69 Russian cities; controlled by Berezovsky, who was close to former President Boris Yeltsin.

- Regional Ren TV -- electricity monopoly United Energy System has a controlling stake and oil major LUKOIL or its affiliates also own a large share.

- NTV Plus satellite channel and TNT, a smaller station where ex-NTV journalists are broadcasting. Owned by Gusinsky.

Newspapers;

- Liberal daily Sevodnya -- closed down in April by Vladimir Biryukov, who is co-owner with Gusinsky of the Sem Dnei publishing house.

- Business daily Kommersant and popular dailies Nezavisimaya Gazeta and Noviye Izvestia; controlled by Boris Berezovsky.

- Komsomolskaya Pravda and Izvestia dailies -- both more than 50 percent owned by Prof-Media, an arm of Vladimir Potanin's Interros holding. Interros also owns huge Siberian metals firm Norilsk Nickel and major bank Rosbank.

- Business daily Vedomosti -- a joint venture between the Moscow-based Independent Media Group, the Financial Times and Wall Street Journal.

- Vremya Novostei -- formally controlled by Russia's central bank and state-controlled savings bank Sberbank.

Radio;

- Radio Mayak, Radio Rossiya -- state-owned.

- Ekho Moskvy -- part of Gusinsky's Media-Most group.

Foreign players;

- Independent Media Group -- Founded by Dutch businessman Derk Sauer, who still owns 54 percent with his associates. Dutch publisher VNU owns 35 percent and Menatep SA holds nine percent. IMG publishes Vedomosti, English-language dailies The Moscow Times and The St Petersburg Times; Russian versions of Playboy, Cosmopolitan and Men's Health among others.

- StoryFirst Communications -- The largest Western investor in Russia's media. Its main concern is a 75 percent stake in the CTC entertainment TV network. Owns eight television stations and seven radio stations.

Reuters contributed to this report.



RELATED SITES:
See related sites about Europe
Note: Pages will open in a new browser window
External sites are not endorsed by CNN Interactive.


 Search   


Back to the top