Skip to main content

Sky joins BBC in refusing Gaza aid appeal

  • Story Highlights
  • Sky News said airing the appeal would compromise its reputation for fairness
  • BBC refused to broadcast ad, saying it would compromise appearance of impartiality
  • Demonstrations against BBC decision took place in England and Scotland
  • UK charity group Disasters Emergency Committee to launch appeal for Gaza aid
  • Next Article in World »
Decrease font Decrease font
Enlarge font Enlarge font

LONDON, England (CNN) -- Sky News, the British-based 24-hour news broadcaster, will not show a controversial appeal for aid for the people of Gaza, it announced Monday.

Protesters demonstrate in London Sunday against the BBC's decision not to show Gaza aid appeal.

Protesters demonstrate in London Sunday against the BBC's decision not to show Gaza aid appeal.

Sky News joins the BBC in refusing to show the appeal by the Disasters Emergency Committee, an umbrella group of 13 leading British aid agencies.

The BBC, Britain's public broadcaster, has been criticized by politicians and religious leaders for refusing to show the appeal, which launches Monday. There have been demonstrations against the decision at BBC buildings in England and Scotland.

Sky News said airing the appeal would compromise its reputation for fairness. Do you agree with the decision? Send your comments

"Broadcasting an appeal for Gaza at this time is incompatible with our role in providing balanced and objective reporting of this continuing situation to our audiences in the UK and around the world," John Ryley, the head of Sky News, said Monday in a statement on the company's Web site.

The Disasters Emergency Committee (DEC) includes the British Red Cross, Oxfam, Save the Children and 10 other charities.

British broadcasters, led by the BBC, originally declined to air the Gaza appeal, but in the face of criticism from government ministers and others, ITV, Channel 4 and Channel 5 changed their minds. CNN was not approached to broadcast the ad, a DEC spokesman said.

About 5,000 people demonstrated in front of the BBC's Broadcasting House in central London on Saturday over the broadcaster's stance. Seven people were arrested. About 50 people protested at its Glasgow headquarters Sunday.

The corporation received about 1,000 phone calls and 10,000 e-mails of complaint in the three days after it announced its decision Thursday.

But the BBC is sticking with its position, director general Mark Thompson wrote in a blog post on the corporation's Web site.

"We concluded that we could not broadcast a free-standing appeal, no matter how carefully constructed, without running the risk of reducing public confidence in the BBC's impartiality in its wider coverage of the story," he wrote Saturday.

"Inevitably an appeal would use pictures which are the same or similar to those we would be using in our news programs but would do so with the objective of encouraging public donations. The danger for the BBC is that this could be interpreted as taking a political stance on an ongoing story," he wrote.

"Gaza remains a major ongoing news story, in which humanitarian issues -- the suffering and distress of civilians and combatants on both sides of the conflict, the debate about who is responsible for causing it and what should be done about it -- are both at the heart of the story and contentious," he added.

The BBC, which is funded by an obligatory license fee paid by every British household with a television, is required by its charter to be impartial.

The DEC is "disappointed that the BBC declined to support the Gaza appeal," a spokesman told CNN. "It might limit the reach of our key message to the general public."

The spokesman, who asked not to be named, said the BBC had to make its own decision about impartiality.

"That is a decision they must make. We have no view on that subject," he said.

Many readers of Thompson's blog post did have a view, however. The statement received hundreds of comments, most of them critical of the BBC.

A commenter who signed in as bully--baiter said the BBC was taking a side no matter what it did.

"Sorry Mr. Thompson but you cannot have it both ways. If deciding to accede to the DEC request would be seen as political then deciding not to accede to it is also political. Don't insult me with your disingenuous attempts to suggest it is otherwise," the commenter wrote.

Other commenters simply rejected Thompson's position out of hand.

"I think the reasons for blocking help for a grave humanitarian disaster are simply astounding," brit--proud wrote. "How can simply bringing food, medicines and homes to hundreds of thousands of innocent civilians be seen as political impartiality? How stupid do the BBC think the British public are?"

The corporation had its defenders as well.

"The last thing I want to do, is fund the BBC to broadcast propaganda," SternG wrote: "There's no way I will pay the BBC to air the DEC's politically-motivated 'appeal' for Gaza. Gaza is run by a government which is internationally recognized as a terrorist group, including by the EU. There is no doubt that some aid/fund will be 'procured' by Hamas.... Good decision BBC."

British broadcasters have refused to air some previous DEC appeals, the umbrella organization's spokesman said.


A planned 2006 appeal for aid to victims of the war in Lebanon was scrapped because "there were genuine concerns, shared by the aid agencies, about the deliverability of aid."

Thompson cited doubts about whether DEC members could get aid to Gaza as a secondary reason for declining to take the ad.

All About HamasIsraelBritish Broadcasting CorporationGaza

  • E-mail
  • Save
  • Print