Skip to main content

Hong Kong broadcaster fined for Jiang Zemin death story

By Paul Armstrong, CNN
December 6, 2011 -- Updated 0835 GMT (1635 HKT)
Jiang Zemin, right, sits with President Hu Jintao during a ceremony to mark China's 1911 revolution in October.
Jiang Zemin, right, sits with President Hu Jintao during a ceremony to mark China's 1911 revolution in October.
STORY HIGHLIGHTS
  • An Asia Television report suggested former Chinese President Jiang Zemin had died
  • ATV fined almost $39,000 for the inaccurate report and its "irresponsible approach" to the inquiry
  • Rumors of Ziang's demise began when he failed to attend Chinese Communist Party celebrations

Hong Kong (CNN) -- A television station in Hong Kong has been fined for airing a report in July that suggested former Chinese President Jiang Zemin had died, regulators said Tuesday.

Asia Television Limited (ATV) was fined almost $39,000 for the inaccurate report and its "irresponsible approach" to the subsequent inquiry, the Hong Kong Broadcasting Authority said in its report on the incident.

Rumors of Jiang's demise began when he failed to attend the 90th anniversary celebration of the founding of the Chinese Communist Party. Speculation intensified on Chinese micro-blogging networks, prompting state media to publicly dismiss the reports as "pure rumor."

But ATV continued to report the rumor in several bulletins on July 6 before it finally retracted the story later in the day.

Death rumors spur reflections on Jiang legacy

According to a report in the South China Morning Post, ATV senior vice-president Kwong Hoi-ying repeatedly pressed the station's news department to run the report, telling them he had received reliable information about Jiang's death.

It said the news desk tried unsuccessfully to verify the information and asked for more time, but Kwong insisted they broadcast the report, saying he and ATV would shoulder the responsibility.

"Having considered the information collected at the interviews and all other available evidence and submissions, the BA has found the complaints against inaccurate news reporting and late correction of factual errors substantiated," the Broadcasting Authority said in the report.

"The BA regrets that ATV has adopted an irresponsible approach in its response to BA's inquiry. The BA has decided that a financial penalty of HK$300,000 should be imposed on ATV."

The broadcaster accepted the decision.

"ATV accepts the Broadcasting Authority's ruling, but reserves agreement on some of the points outlined by the Authority," the station said in a statement received by CNN Tuesday.

"ATV will learn from this incident and continue to uphold journalistic standards going forward."

During his 13 years as general secretary of the Communist Party and nearly 10 years as president, Jiang mixed economic freedom and political control to move forward the so-called "market socialism" introduced by his predecessor Deng Xiaoping.

Under his leadership, China began to emerge as the world's fastest growing major economy.

Jiang also saw the peaceful handover of Hong Kong from Britain to China and that of Macau from Portugal, while repeatedly threatening to use military power against Taiwan if it declared independence.

CNN's Nini Suet contributed to this report.

ADVERTISEMENT
Part of complete coverage on
December 22, 2014 -- Updated 0551 GMT (1351 HKT)
David McKenzie meets some American teenagers who are spending a year in China to be fully immersed in the culture.
December 22, 2014 -- Updated 0259 GMT (1059 HKT)
Chinese students show a handmade red ribbon one day ahead of the the World AIDS Day, at a school in Hanshan, east China's Anhui province on November 30, 2009.
The Chinese government pledges to protect a boy with HIV, who was shunned by his entire village in Sichuan, state media reported.
December 15, 2014 -- Updated 1144 GMT (1944 HKT)
A Chinese couple allegedly threw hot water on a flight attendant and threatened to blow up the plane.
December 15, 2014 -- Updated 0503 GMT (1303 HKT)
China's 1.3 billion citizens may soon find it much harder to belt out their national anthem at will.
December 10, 2014 -- Updated 0021 GMT (0821 HKT)
Los Angeles in the last century went through its own smog crisis. The city's mayor says LA's experience delivers valuable lessons for Beijing.
December 6, 2014 -- Updated 0542 GMT (1342 HKT)
At the height of his power, security chief Zhou Yongkang controlled China's police, spy agencies and courts. Now, he's under arrest.
December 5, 2014 -- Updated 0826 GMT (1626 HKT)
China says it will end organ transplants from executed prisoners but tradition means that donors are unlikely to make up the shortfall.
December 5, 2014 -- Updated 0648 GMT (1448 HKT)
China's skylines could look a lot more uniform in the years to come, if a statement by a top Beijing official is to believed.
December 3, 2014 -- Updated 0855 GMT (1655 HKT)
Despite a high-profile anti-corruption drive, China's position on an international corruption index has deteriorated in the past year.
November 26, 2014 -- Updated 1201 GMT (2001 HKT)
A daring cross-border raid by one of Russian President Vladimir Putin's associates has -- so far -- yet to sour Sino-Russian relations.
November 24, 2014 -- Updated 0051 GMT (0851 HKT)
A 24-hour bookstore in Taipei is a popular hangout for both hipsters and bookworms.
November 25, 2014 -- Updated 0153 GMT (0953 HKT)
China is building an island in the South China Sea that could accommodate an airstrip, according to IHS Jane's Defence Weekly.
November 19, 2014 -- Updated 1057 GMT (1857 HKT)
North Korean refugees and defectors face a daunting journey to reach asylum in South Korea, with gangs of smugglers the only option.
November 21, 2014 -- Updated 2319 GMT (0719 HKT)
China and "probably one or two other" countries have the capacity to shut down the nation's power grid and other critical infrastructure.
ADVERTISEMENT