Skip to main content

Opinion: Hong Kong press freedom under Chinese attack

By Mak Yinting, Special to CNN
July 6, 2012 -- Updated 0021 GMT (0821 HKT)
Protesters tear up images of the front page of Hong Kong's South China Morning Post newspaper after claims of censorship.
Protesters tear up images of the front page of Hong Kong's South China Morning Post newspaper after claims of censorship.
  • Freedom of the press has steadily eroded in Hong Kong since city's return to Chinese sovereignty
  • Survey shows nearly 87% of journalists say press freedom in Hong Kong has deteriorated
  • Government's grip on flow of information is main form of eroding press freedom
  • Increased self-censorship is most dangerous form of declining press freedom

Editor's note: Mak Yin Ting has worked as a journalist for more than 25 years. She is currently the Chairperson of the Hong Kong Journalists Association and the Hong Kong correspondent for Radio France International.

(CNN) -- "Hong Kong enjoys a far higher degree of press freedom than before the handover in 1997 and this is on par with the most developed places in the world," said Hong Kong Secretary for Home Affairs, Tsang Tak-sing, to the Legislative Council last November.

Tsang was urging council members to vote down a motion defending press freedom in the territory, put forth by the Democratic Party's Emily Lau amid growing concern about China's influence on Hong Kong's media.

In fact, he sounded like a mainland official citing instances of 'good deeds' when rebutting criticism against China's human rights record.

Such claims contrast sharply with the reality in Hong Kong, where the free flow and access to information has been gradually but steadily restricted following Hong Kong's return to Chinese sovereignty on July 1, 1997. Although freedom of the press is enshrined in Hong Kong's de facto constitution, the Basic Law, the gap has been shrinking between our city and mainland China, which does not enjoy freedom of expression.

Mak Yinting is the chairperson of the Hong Kong Journalists Association.
Mak Yinting is the chairperson of the Hong Kong Journalists Association.
Hong Kong 15 years later
Open Mic: Hong Kong's identity
China's president goes to Hong Kong
China and Hong Kong: Who needs whom?

Hong Kong Special Administrative Region- Is it still special 15 years later?

In Hong Kong, the proliferation of media outlets does not tell the whole story. The figures are robust: a city of seven million people consuming 46 daily newspapers and 642 periodicals as of 2010, according to the Hong Kong Yearbook. Nonetheless, the large number of media outlets does not ensure a diversity of voices, which is a fundamental part of press freedom.

According to an industry survey conducted by the Hong Kong Journalists Association (HKJA) in April, nearly 87% of the 663 journalists who responded said press freedom in Hong Kong has deteriorated since 2005 when Donald Tsang took office as Chief Executive. This builds upon a similar survey conducted by the HKJA in 2007, in which 58.4% of journalists felt press freedom had been eroded since the 1997 handover.

The results confirmed a worrying trend in the media industry.

More than 92% of respondents in this latest survey found the government's tight grip on the flow of information has now surpassed self-censorship as the main mode of eroding press freedom.

In many ways, the government now controls what information can be reported, and which images and soundbites can be used. The media have been blocked from many coverage opportunities and forced to rely more on official press materials. The government has increasingly resorted to holding press briefings, where information presented there may be attributed only to "anonymous" government sources.

In one recent example, a population policy report was presented at a Rotary Club lunch by Chief Secretary Stephen Lam. A closed-door briefing was held, during which no audio or video recording was allowed. The full report was also not provided to the media, who were told to find it on the government's website.

The tightening of information sources by the government has more significance in Hong Kong than elsewhere because there is not a multi-party system in place. The governing party is the only source of official information, and it allows only manipulated information to trickle out into the public domain.

More worrying are the reports of rough treatment being meted out to reporters on the ground. At the July 1 march last year -- an annual display of public wrath against the destruction of democracy -- at least 19 frontline reporters were pepper-sprayed and one was unreasonably arrested.

In August, media access to a three-day visit by Chinese vice-premier Li Keqiang was mostly denied, with the press area located far away from the official ceremony.

There are also tight restrictions on movement in the vicinity of the new government offices in Tamar, making it impossible to freely conduct interviews.

But what is more damaging for press freedom is the increased self-censorship among journalists. In the HKJA survey conducted in April, 79.2% of respondents said self-censorship now is more serious than at the start of Tsang's term in 2005.

Many observers in Hong Kong claim Beijing's liaison office made tremendous efforts to help the new Chief-Executive Leung Chun-ying win his position in the April elections. Three days before the vote, the Sing Pao newspaper distorted the opinion column of veteran commentator, Johnny Lau, to support Leung's candidacy. Lau had rejected both candidates in his piece, which was altered without his consent to, "Out of the two, I would rather choose Leung Chun-ying."

Sing Pao's editor-in-chief, Ng Kai-kong, admitted the alteration was made to conform with front-page coverage supporting Leung. Nonetheless, Lau's column was dropped completely from the paper shortly afterward, following a piece on the passing of mainland dissident Fang Lizhi in U.S. exile.

The structural factors of journalistic self-censorship are reinforced when Hong Kong media outlets are owned by listed companies that have an eye on mainland China's enormous market. Over half of their owners and major stakeholders are appointed as delegates to the National People's Congress or members of the Chinese People's Political Consultative Conference.

This conflict of interest leads to unfavorable coverage of the Chinese government being cut. Criticism of conglomerates that wield strong influence over advertising, and news detrimental to media owners' interests are downplayed.

Last month, the English-language South China Morning Post's reduction of a 25-cm-long story to a mere 100-word brief on the questionable death of mainland dissident Li Wangyang on the day the story broke aroused allegations of self-censorship from both its employees and the media industry. The newly-promoted editor-in-chief, Wang Xiangwei, who is a member of the Jilin Chinese People's Political Consultative Conference, provided a weak defence in an official statement, arguing that he "chose not to prioritize coverage on the first day it broke until more facts and details surrounding the circumstances of this case could be established."

The SCMP only gave wider coverage to the incident after the local Chinese media gave it extensive coverage, and 25,000 people took to the streets to demand a thorough investigation into Li's death. It seems the newspaper does not want be seen as lagging behind the ethos of Hong Kong.

Read about Hong Kong's mass protest on July 1

Press freedom in Hong Kong is endangered and while efforts should start from us journalists, we need a collective effort to turn the tide. This latest controversy shows that mass social pressure may be an effective way to ward off self-censorship.

The Chinese authorities could not immediately be reached for comment.

Follow us on Twitter @CNNOpinion

Join us on Facebook/CNNOpinion

The opinions expressed in this commentary are solely those of Mak Yinting.

Part of complete coverage on
December 22, 2014 -- Updated 0259 GMT (1059 HKT)
Chinese students show a handmade red ribbon one day ahead of the the World AIDS Day, at a school in Hanshan, east China's Anhui province on November 30, 2009.
Over 200 Chinese villagers in Sichuan province have signed a petition to banish a HIV-positive eight-year-old boy, state media reported.
December 15, 2014 -- Updated 1144 GMT (1944 HKT)
A Chinese couple allegedly threw hot water on a flight attendant and threatened to blow up the plane, forcing the Nanjing-bound plane to turn back to Bangkok.
December 15, 2014 -- Updated 0503 GMT (1303 HKT)
China's 1.3 billion citizens may soon find it much harder to belt out their national anthem at will.
December 10, 2014 -- Updated 0021 GMT (0821 HKT)
Like Beijing today, Los Angeles in the last century went through its own smog crisis. The city's mayor says LA's experience delivers valuable lessons.
December 6, 2014 -- Updated 0542 GMT (1342 HKT)
At the height of his power, Zhou Yongkang controlled China's police, spy agencies and courts. Now, he's under arrest.
December 5, 2014 -- Updated 0826 GMT (1626 HKT)
China says it will end organ transplants from executed prisoners but tradition means that donors are unlikely to make up the shortfall.
December 5, 2014 -- Updated 0648 GMT (1448 HKT)
China's skylines could look a lot more uniform in the years to come, if a statement by a top Beijing official is to believed.
December 3, 2014 -- Updated 0855 GMT (1655 HKT)
Despite an anti-corruption drive, China's position on an international corruption index has deteriorated in the past 12 months.
November 26, 2014 -- Updated 1201 GMT (2001 HKT)
A daring cross-border raid by one of Russian President Vladimir Putin's associates has -- so far -- yet to sour Sino-Russian relations.
November 24, 2014 -- Updated 0051 GMT (0851 HKT)
A 24-hour Taipei bookstore is a hangout for hipsters as well as bookworms.
November 25, 2014 -- Updated 0153 GMT (0953 HKT)
China is building an island in the South China Sea that could accommodate an airstrip, according to IHS Jane's Defence Weekly.
November 19, 2014 -- Updated 1057 GMT (1857 HKT)
North Korean refugees face a daunting journey to reach asylum in South Korea, with gangs of smugglers the only option.
November 21, 2014 -- Updated 2319 GMT (0719 HKT)
China and "probably one or two other" countries have the capacity to shut down the nation's power grid and other critical infrastructure.