Skip to main content
Part of complete coverage from

Why Al Gore's Al Jazeera deal doesn't seem right

By Howard Kurtz, CNN
January 7, 2013 -- Updated 1356 GMT (2156 HKT)
STORY HIGHLIGHTS
  • Al Gore sold Current to al Jazeera and could net an estimated $70 million
  • Howard Kurtz: Gore's Current network failed to gain an identity or viewers
  • He says it's odd that the former vice president is selling to an oil-rich potentate
  • Kurtz: Al Jazeera may have a tough time getting traction with U.S. viewers

Editor's note: Howard Kurtz is the host of CNN's "Reliable Sources" and is Newsweek's Washington bureau chief. He is also a contributor to the website Daily Download.

(CNN) -- So Al Gore starts a liberal cable network, which turns into a complete and utter flop, then sells it to a Middle East potentate in a deal that will bring him an estimated $70 million.

Is America a great country or what?

There is something highly unusual -- OK, just plain weird -- about a former vice president of the United States doing this deal with the emir of Qatar, Sheikh Hamad bin Khalifa al-Thani.

Howard Kurtz
Howard Kurtz

Al Jazeera, owned by said emir's government, is trying to buy its way into the American television market by purchasing Current TV for a half billion dollars. The only thing stranger would be if Gore had sold Current to Glenn Beck -- oh wait, Beck did try to buy it and was told no way within 15 minutes.

So the sale was in part about ideology, which opens the door to examining why Gore believes Al Jazeera gives "voice to those who are not typically heard" and speaks "truth to power."

Bill O'Reilly, on Fox News, calls the network "anti-American." Fox pundit Dick Morris says Gore has sold to a fount of "anti-Israel propaganda." Such labels are rooted in the network's role during the height of the war on terror, when it aired smuggled videos of Osama bin Laden and was denounced by Bush administration officials.

Watch: How Lance Armstrong lied to me about doping

Become a fan of CNNOpinion
Stay up to date on the latest opinion, analysis and conversations through social media. Join us at Facebook/CNNOpinion and follow us @CNNOpinion on Twitter. We welcome your ideas and comments.



But Al Jazeera English, the spinoff channel launched in 2006, doesn't have the same reputation. In fact, no less a figure than Secretary of State Hillary Clinton has praised it as "real news," and the channel has won journalism awards for its reporting on the Arab Spring and other global events.

To be sure, the main Al Jazeera network gives a platform to such figures as Yusuf al-Qaradawi. He's the Muslim cleric in Egypt who, The Washington Post gas reported, frequently appears on air to castigate Jews and America and has praised suicide bombings. But when I went to the home page of Al Jazeera English the other day, there was video of David Frost, the acclaimed British journalist who now works for the main network, interviewing Israeli President Shimon Peres.

Why Gore sold Current to Al Jazeera

That's not to say Al Jazeera America, the working name for the new channel, won't have its own biases. Al Jazeera English is sometimes determined to paint the U.S. in a negative light.

During a report on President Barack Obama signing a renewal of the Foreign Intelligence Surveillance Act, which entails a legitimate controversy over civil liberties, the reporter said flatly that the law "violate(s) U.S. constitutional rights in the name of national security."

Watch: Can Al Jazeera make it in the American market?

Dave Marash, the ABC News veteran who once worked for Al Jazeera English, told me the network has a "post-colonial" view of America and its stories can be infused with that attitude.

And there are real questions about how independent these channels are from the Qatar government that helps bankroll them. The director-general of Al Jazeera, Sheikh Ahmed bin Jassim al-Thani, is a member of the country's royal family and has no background in journalism.

Such details add to the odd spectacle of the ex-veep, who would have been running Mideast policy had he won a few more votes in Florida, selling -- and some say selling out -- to the emir. Not to mention that the crusader against climate change is taking petrodollars from an empire built on oil, the bete noire of environmentalists.

Watch: Hey Fox, Hillary Clinton was sick after all

But what is Al Jazeera buying? The network is going to have a tough time cracking the American market.

Its earlier reputation makes the company highly controversial, and other cable carriers might follow the lead of Time Warner Cable (which is no longer owned by CNN's parent company, Time Warner) in refusing to carry it. These carriers agreed to air Current TV, after all, and contracts generally require them to approve a major change in programming.

Global politics aside, it may just be bad business. There's a reason Al Jazeera English, which will supply 40% of the content to the new channel, has barely gotten a foothold in the United States. Most Americans aren't lusting for a steady diet of international news.

Watch: Did Nancy Pelosi go too far in photoshopping picture of congresswomen?

There's no denying that Gore, a onetime newspaper reporter who had testy relations with the press during his 2000 campaign, presided over a lousy cable channel. No one quite knew what Current was during the years when it aired mostly low-rent entertainment fare and was famous mainly for North Korea taking two of its correspondents, including Lisa Ling's sister Laura, into custody.

Then Gore tried to relaunch it as a talking head channel to the left of MSNBC, hiring Keith Olbermann -- a relationship that ended with his firing and mutual lawsuits -- along with the likes of Eliot Spitzer and Jennifer Granholm, former Michigan governor. Gore himself offered commentary during major political events.

It was the utter failure of that incarnation of Current that prompted Gore and co-founder Joel Hyatt to put the thing up for sale.

Some detractors have slammed Gore for hypocrisy because, while he has advocated higher taxes on the rich, he tried to get the Al Jazeera deal done by December 31 to avoid the Obama tax hike. (The sale didn't close until January 2.) I don't see a problem trying to legally take advantage of changes in the tax code, no matter what your political stance.

Nor do I want to prejudge Al Jazeera America. The marketplace will decide its fate.

But there is something unsettling about Gore making off with such a big payday from a government-subsidized channel after making such bad television. Nice work if you can get it.

Follow @CNNOpinion on Twitter

Join us at Facebook/CNNOpinion

The opinions expressed in this commentary are solely those of Howard Kurtz.

ADVERTISEMENT
Part of complete coverage on
October 31, 2014 -- Updated 1819 GMT (0219 HKT)
As a woman whose parents had cancer, I have quite a few things to say about dying with dignity.
October 31, 2014 -- Updated 1304 GMT (2104 HKT)
David Gergen says he'll have a special eye on a few particular races in Tuesday's midterms that may tell us about our long-term future.
October 31, 2014 -- Updated 1452 GMT (2252 HKT)
What's behind the uptick in clown sightings? And why the fascination with them? It could be about the economy.
October 31, 2014 -- Updated 1301 GMT (2101 HKT)
Midterm elections don't usually have the same excitement as presidential elections. That should change, writes Sally Kohn.
October 30, 2014 -- Updated 1539 GMT (2339 HKT)
Mike Downey says the Giants and the Royals both lived through long title droughts. What teams are waiting for a win?
October 30, 2014 -- Updated 1832 GMT (0232 HKT)
Mel Robbins says if a man wants to talk to a woman on the street, he should follow 3 basic rules.
October 29, 2014 -- Updated 2103 GMT (0503 HKT)
Peter Bergen and David Sterman say more terrorism plots are disrupted by families than by NSA surveillance.
October 29, 2014 -- Updated 2125 GMT (0525 HKT)
Time magazine has clearly kicked up a hornet's nest with its downright insulting cover headlined "Rotten Apples," says Donna Brazile.
October 29, 2014 -- Updated 2055 GMT (0455 HKT)
Leroy Chiao says the failure of the launch is painful but won't stop the trend toward commercializing space.
October 29, 2014 -- Updated 1145 GMT (1945 HKT)
Timothy Stanley: Though Jeb Bush has something to offer, another Bush-Clinton race would be a step backward.
October 28, 2014 -- Updated 1237 GMT (2037 HKT)
Errol Louis says forced to choose between narrow political advantage and the public good, the governors showed they are willing to take the easy way out over Ebola.
October 27, 2014 -- Updated 1803 GMT (0203 HKT)
Eric Liu says with our family and friends and neighbors, each one of us must decide what kind of civilization we expect in the United States. It's our responsibility to set tone and standards, with our laws and norms
October 27, 2014 -- Updated 1145 GMT (1945 HKT)
Sally Kohn says the UNC report highlights how some colleges exploit student athletes while offering little in return
October 26, 2014 -- Updated 1904 GMT (0304 HKT)
Terrorists don't represent Islam, but Muslims must step up efforts to counter some of the bigotry within the world of Islam, says Fareed Zakaria
October 24, 2014 -- Updated 1302 GMT (2102 HKT)
Scott Yates says extending Daylight Saving Time could save energy, reduce heart attacks and get you more sleep
October 27, 2014 -- Updated 0032 GMT (0832 HKT)
Reza Aslan says the interplay between beliefs and actions is a lot more complicated than critics of Islam portray
ADVERTISEMENT