Skip to main content
Part of complete coverage from

Why Al Gore's Al Jazeera deal doesn't seem right

By Howard Kurtz, CNN
January 7, 2013 -- Updated 1356 GMT (2156 HKT)
STORY HIGHLIGHTS
  • Al Gore sold Current to al Jazeera and could net an estimated $70 million
  • Howard Kurtz: Gore's Current network failed to gain an identity or viewers
  • He says it's odd that the former vice president is selling to an oil-rich potentate
  • Kurtz: Al Jazeera may have a tough time getting traction with U.S. viewers

Editor's note: Howard Kurtz is the host of CNN's "Reliable Sources" and is Newsweek's Washington bureau chief. He is also a contributor to the website Daily Download.

(CNN) -- So Al Gore starts a liberal cable network, which turns into a complete and utter flop, then sells it to a Middle East potentate in a deal that will bring him an estimated $70 million.

Is America a great country or what?

There is something highly unusual -- OK, just plain weird -- about a former vice president of the United States doing this deal with the emir of Qatar, Sheikh Hamad bin Khalifa al-Thani.

Howard Kurtz
Howard Kurtz

Al Jazeera, owned by said emir's government, is trying to buy its way into the American television market by purchasing Current TV for a half billion dollars. The only thing stranger would be if Gore had sold Current to Glenn Beck -- oh wait, Beck did try to buy it and was told no way within 15 minutes.

So the sale was in part about ideology, which opens the door to examining why Gore believes Al Jazeera gives "voice to those who are not typically heard" and speaks "truth to power."

Bill O'Reilly, on Fox News, calls the network "anti-American." Fox pundit Dick Morris says Gore has sold to a fount of "anti-Israel propaganda." Such labels are rooted in the network's role during the height of the war on terror, when it aired smuggled videos of Osama bin Laden and was denounced by Bush administration officials.

Watch: How Lance Armstrong lied to me about doping

Become a fan of CNNOpinion
Stay up to date on the latest opinion, analysis and conversations through social media. Join us at Facebook/CNNOpinion and follow us @CNNOpinion on Twitter. We welcome your ideas and comments.



But Al Jazeera English, the spinoff channel launched in 2006, doesn't have the same reputation. In fact, no less a figure than Secretary of State Hillary Clinton has praised it as "real news," and the channel has won journalism awards for its reporting on the Arab Spring and other global events.

To be sure, the main Al Jazeera network gives a platform to such figures as Yusuf al-Qaradawi. He's the Muslim cleric in Egypt who, The Washington Post gas reported, frequently appears on air to castigate Jews and America and has praised suicide bombings. But when I went to the home page of Al Jazeera English the other day, there was video of David Frost, the acclaimed British journalist who now works for the main network, interviewing Israeli President Shimon Peres.

Why Gore sold Current to Al Jazeera

That's not to say Al Jazeera America, the working name for the new channel, won't have its own biases. Al Jazeera English is sometimes determined to paint the U.S. in a negative light.

During a report on President Barack Obama signing a renewal of the Foreign Intelligence Surveillance Act, which entails a legitimate controversy over civil liberties, the reporter said flatly that the law "violate(s) U.S. constitutional rights in the name of national security."

Watch: Can Al Jazeera make it in the American market?

Dave Marash, the ABC News veteran who once worked for Al Jazeera English, told me the network has a "post-colonial" view of America and its stories can be infused with that attitude.

And there are real questions about how independent these channels are from the Qatar government that helps bankroll them. The director-general of Al Jazeera, Sheikh Ahmed bin Jassim al-Thani, is a member of the country's royal family and has no background in journalism.

Such details add to the odd spectacle of the ex-veep, who would have been running Mideast policy had he won a few more votes in Florida, selling -- and some say selling out -- to the emir. Not to mention that the crusader against climate change is taking petrodollars from an empire built on oil, the bete noire of environmentalists.

Watch: Hey Fox, Hillary Clinton was sick after all

But what is Al Jazeera buying? The network is going to have a tough time cracking the American market.

Its earlier reputation makes the company highly controversial, and other cable carriers might follow the lead of Time Warner Cable (which is no longer owned by CNN's parent company, Time Warner) in refusing to carry it. These carriers agreed to air Current TV, after all, and contracts generally require them to approve a major change in programming.

Global politics aside, it may just be bad business. There's a reason Al Jazeera English, which will supply 40% of the content to the new channel, has barely gotten a foothold in the United States. Most Americans aren't lusting for a steady diet of international news.

Watch: Did Nancy Pelosi go too far in photoshopping picture of congresswomen?

There's no denying that Gore, a onetime newspaper reporter who had testy relations with the press during his 2000 campaign, presided over a lousy cable channel. No one quite knew what Current was during the years when it aired mostly low-rent entertainment fare and was famous mainly for North Korea taking two of its correspondents, including Lisa Ling's sister Laura, into custody.

Then Gore tried to relaunch it as a talking head channel to the left of MSNBC, hiring Keith Olbermann -- a relationship that ended with his firing and mutual lawsuits -- along with the likes of Eliot Spitzer and Jennifer Granholm, former Michigan governor. Gore himself offered commentary during major political events.

It was the utter failure of that incarnation of Current that prompted Gore and co-founder Joel Hyatt to put the thing up for sale.

Some detractors have slammed Gore for hypocrisy because, while he has advocated higher taxes on the rich, he tried to get the Al Jazeera deal done by December 31 to avoid the Obama tax hike. (The sale didn't close until January 2.) I don't see a problem trying to legally take advantage of changes in the tax code, no matter what your political stance.

Nor do I want to prejudge Al Jazeera America. The marketplace will decide its fate.

But there is something unsettling about Gore making off with such a big payday from a government-subsidized channel after making such bad television. Nice work if you can get it.

Follow @CNNOpinion on Twitter

Join us at Facebook/CNNOpinion

The opinions expressed in this commentary are solely those of Howard Kurtz.

ADVERTISEMENT
Part of complete coverage on
September 16, 2014 -- Updated 1305 GMT (2105 HKT)
LZ Granderson says Congress has rebuked the NFL on domestic violence issue, but why not a federal judge?
September 16, 2014 -- Updated 1149 GMT (1949 HKT)
Mel Robbins says the only person you can legally hit in the United States is a child. That's wrong.
September 15, 2014 -- Updated 1723 GMT (0123 HKT)
Eric Liu says seeing many friends fight so hard for same-sex marriage rights made him appreciate marriage.
September 15, 2014 -- Updated 1938 GMT (0338 HKT)
SEATTLE, WA - SEPTEMBER 04: NFL commissioner Roger Goodell walks the sidelines prior to the game between the Seattle Seahawks and the Green Bay Packers at CenturyLink Field on September 4, 2014 in Seattle, Washington. (Photo by Otto Greule Jr/Getty Images)
Martha Pease says the NFL commissioner shouldn't be judge and jury on player wrongdoing.
September 16, 2014 -- Updated 1315 GMT (2115 HKT)
It's time for a much needed public reckoning over U.S. use of torture, argues Donald P. Gregg.
September 16, 2014 -- Updated 1225 GMT (2025 HKT)
Peter Bergen says UK officials know the identity of the man who killed U.S. journalists and a British aid worker.
September 16, 2014 -- Updated 1128 GMT (1928 HKT)
Joe Torre and Esta Soler say much has been achieved since a landmark anti-violence law was passed.
September 12, 2014 -- Updated 2055 GMT (0455 HKT)
David Wheeler wonders: If Scotland votes to secede, can America take its place and rejoin England?
September 16, 2014 -- Updated 1241 GMT (2041 HKT)
Jane Stoever: Society must grapple with a culture in which 1 in 3 teen girls and women suffer partner violence.
September 12, 2014 -- Updated 2036 GMT (0436 HKT)
World-famous physicist Stephen Hawking recently said the world as we know it could be obliterated instantaneously. Meg Urry says fear not.
September 12, 2014 -- Updated 2211 GMT (0611 HKT)
Bill Clinton's speech accepting the Democratic nomination for president in 1992 went through 22 drafts. But he always insisted on including a call to service.
September 12, 2014 -- Updated 2218 GMT (0618 HKT)
Joe Amon asks: What turns a few cases of disease into thousands?
September 11, 2014 -- Updated 1721 GMT (0121 HKT)
Sally Kohn says bombing ISIS will worsen instability in Iraq and strengthen radical ideology in terrorist groups.
September 16, 2014 -- Updated 2231 GMT (0631 HKT)
Analysts weigh in on the president's plans for addressing the threat posed by the Islamic State of Iraq and Syria.
September 11, 2014 -- Updated 1327 GMT (2127 HKT)
Artist Prune Nourry's project reinterprets the terracotta warriors in an exhibition about gender preference in China.
September 10, 2014 -- Updated 1336 GMT (2136 HKT)
The Apple Watch is on its way. Jeff Yang asks: Are we ready to embrace wearables technology at last?
ADVERTISEMENT