Skip to main content

Chinese journalists in rare protest against censorship

By Katie Hunt and CY Xu, CNN
January 7, 2013 -- Updated 1549 GMT (2349 HKT)
STORY HIGHLIGHTS
  • Crowds gather in support of journalists' protest
  • Move follows controversy over alleged censorship of editorial
  • Call for reform said to be re-written as tribute to Communist Party rule

(CNN) -- Crowds gathered at the headquarters of a Chinese newspaper on Monday, in support of a rare protest by journalists against alleged government censorship.

The journalists at the Southern Weekly paper, based in the southern Chinese city of Guangzhou, claim that an editorial calling for political reform was censored by and re-written as a tribute to Communist Party rule.

Photos published by the South China Morning Post and circulated on China's most popular microblogging site Sina Weibo showed dozens of people gathering outside the paper's headquarters, some holding posters calling for press freedom.

One journalist from Southern Media Group, which owns Southern Weekly, told CNN that colleagues joined the protest to express their outrage.

"We stand up now because we were pushed to the limit," the journalist, who asked to remain anonymous, said.

Some journalists have threatened to strike. If it goes ahead, it would be the first time an editorial staff of a major Chinese newspaper has openly staged a strike in more than two decades, the South China Morning Post reported.

China censors NY Times after Wen story
How China's web is censored
China censors Anderson Cooper

The controversy emerged last week when a group of former Southern Weekly journalists said, in an open letter, that a local propaganda chief had dramatically altered the paper's traditional New Year message, according to a translation published by the China Media Project at Hong Kong University.

While newspapers in China are often subject to censorship, the journalists wrote in the letter that the changes were excessive, and took place after editors had signed off on the final proofs.

The letter also said that the official had introduced factual errors.

A spokesperson from the Guangdong government declined to comment on the incident.

Hundreds held in China for spreading doomsday rumors

The controversy intensified over the weekend after a second open letter signed by prominent scholars from China, Hong Kong and Taiwan called for the local propaganda official to step down.

On Sunday, Southern Weekly journalists disputed a statement released by their employer. The statement from the paper told readers that the New Year greeting was written by a staff member and the online allegations that a propaganda official had interfered in the paper's editorial were false. It also apologized for the errors in the article.

However, Wu Wei, the executive officer for the paper's new media department, said he had surrendered the password to the paper's official microblog account to the newspaper's management.

"I'm not responsible for the statement to be published on that account and whatever is published in the future," he said in a post on his personal Weibo account that was later deleted.

The furor has dented hopes that China's next president, Xi Jinping, might usher in an era of greater openness for Chinese media.

Doug Young, who teaches journalism at Fudan University in Shanghai, said that China's Propaganda Ministry was on guard as the country's new leadership prepares to take the reins later this year.

The alleged censorship at Southern Weekly also comes as Guangdong, the province where the paper is based, gets a new leader. The previous party secretary, Wang Yang, who was promoted, was seen as being tolerant toward the media, Young said.

"Whenever you have a new person coming in the tendency is always towards conservatism," said Young, whose book "The Party Line" examines the role media plays in shaping public opinion in China.

"It's a changing of the guard both in Guangdong and in Beijing."

China blocks New York Times website

Online censors deleted all comments added to Southern Weekly's statement and searches for the four characters that make up Southern Weekly's Chinese name have been blocked from Weibo searches since Friday.

However, some photos of Monday's protest outside the paper's headquarters could still be found online.

The Communist Party-backed newspaper Global Times published an editorial on Monday morning that was critical of the Southern Weekly journalists.

"In the social and political environment of today's China, the so-called free media cannot exist," it said.

"Even in Western countries, the mainstream media will not choose to openly confront the government. To do so in China, there will certainly be losers."

To express their support for the paper's journalists, some Weibo users switched their profile photo to a black-and-white image of the newspaper's logo.

This story is based on reporting from CY Xu and Zhang Dayu in Beijing and Katie Hunt in Hong Kong

ADVERTISEMENT
Part of complete coverage on
September 10, 2014 -- Updated 0538 GMT (1338 HKT)
Home-grown hip-hop appeals to a younger generation but its popularity has not translated into record deals and profits for budding rap artists.
September 9, 2014 -- Updated 0545 GMT (1345 HKT)
Reforms to the grueling gaokao - the competitive college entrance examination - don't make the grade, says educator Jiang Xueqin.
September 5, 2014 -- Updated 1218 GMT (2018 HKT)
Beijing grapples with reports from Iraq that a Chinese national fighting for ISIS has been captured.
September 1, 2014 -- Updated 0200 GMT (1000 HKT)
CNN's David McKenzie has tasted everything from worms to grasshoppers while on the road; China's cockroaches are his latest culinary adventure.
September 5, 2014 -- Updated 0057 GMT (0857 HKT)
Beijing rules only candidates approved by a nominating committee can run for Hong Kong's chief executive.
August 29, 2014 -- Updated 1914 GMT (0314 HKT)
China warns the United States to end its military surveillance flights near Chinese territory.
August 29, 2014 -- Updated 0312 GMT (1112 HKT)
China has produced elite national athletes but some argue the emphasis on winning discourages children. CNN's Kristie Lu Stout reports
August 19, 2014 -- Updated 0513 GMT (1313 HKT)
Chinese are turning to overseas personal shoppers to get their hands on luxury goods at lower prices.
August 15, 2014 -- Updated 0908 GMT (1708 HKT)
Experts say rapidly rising numbers of Christians are making it harder for authorities to control the religion's spread.
August 11, 2014 -- Updated 0452 GMT (1252 HKT)
"I'm proud of their moral standing," says Harvey Humphrey. His parents are accused of corporate crimes in China.
August 6, 2014 -- Updated 1942 GMT (0342 HKT)
A TV confession detailing a life of illegal gambling and paid-for sex has capped the dramatic fall of one of China's most high-profile social media celebrities.
July 31, 2014 -- Updated 0410 GMT (1210 HKT)
President Xi Jinping's campaign to punish corrupt Chinese officials has snared its biggest target -- where can the campaign go from here?
July 30, 2014 -- Updated 0712 GMT (1512 HKT)
All you need to know about the tainted meat produce that affects fast food restaurants across China, Hong Kong, and Japan.
July 18, 2014 -- Updated 0230 GMT (1030 HKT)
Some savvy individuals in China are claiming naming rights to valuable foreign brands. Here's how companies can combat them.
July 16, 2014 -- Updated 0911 GMT (1711 HKT)
Is the Chinese president a true reformist or merely a "dictator" in disguise? CNN's Beijing bureau chief Jaime FlorCruz dissects the leader's policies
July 8, 2014 -- Updated 0344 GMT (1144 HKT)
With a population of 1.3 billion, you'd think that there would be 11 people in China who are good enough to put up a fight on the football pitch.
ADVERTISEMENT