Skip to main content
Part of complete coverage on

Censorship protest a test for China

By Jaime A. FlorCruz, CNN
January 9, 2013 -- Updated 0240 GMT (1040 HKT)
STORY HIGHLIGHTS
  • Protesters are angry at alleged government censorship at the Southern Weekly in China
  • They claim editorial calling for political reform was re-written as tribute to Communist Party
  • Government censorship has never stopped and most media groups are still owned by state
  • Chinese officials say government protects press freedom according to the law

Editor's note: "Jaime's China" is a weekly column about Chinese society and politics. Jaime FlorCruz has lived and worked in China since 1971. He studied Chinese history at Peking University (1977-81) and was TIME Magazine's Beijing correspondent and bureau chief (1982-2000).

Beijing (CNN) -- The rundown of recommended stories on some popular Chinese social media sites showed nothing extraordinary this week until users looked a little more closely.

On the Sohu Weibo platform for example, the characters on the homepage had been arranged to read "Hang in there, Southern Weekly," but only if read vertically, from top down. Another site, 163.com, structured its homepage in a way that the first character of the top six rows of news combined to read "Go Southern Weekly Go!"

They were referring to the wave of anger this week against alleged government censorship at the Southern Weekly, a newspaper based in the southern Chinese city of Guangzhou.

Read: Chinese journalists in rare protest against censorship

For two days, journalists at the paper and hundreds of their supporters have gathered in front of the Southern Weekly offices holding posters calling for free speech and condemning press censorship.

China censors NY Times after Wen story
Fighting the great firewall

"This is an attack and suppression of press freedom and the people's right to know the truth. It is not right," said one unnamed protester.

"I came over here to say the Southern Weekly is not alone," explained another.

Some of the mostly young protesters carried flowers as a symbol of grief, while one woman came with a face mask plastered with Chinese characters explaining it was a "biyantao," or a condom to prevent speech.

They demanded the resignation of Tuo Zhen, the Communist Party propaganda chief in the southern province of Guangdong, amid claims that an editorial calling for political reform was re-written as a tribute to Communist Party rule.

This rare protest poses a test for Xi Jinping, the newly installed Communist Party chief, who is just beginning to define his agenda as the paramount leader governing a massive country in a state of flux.

It also represents a serious dilemma for the Communist Party in an era of social media and micro-blogging.

It started with a posting on Weibo, China's Twitter-like social media site, complaining that the Propaganda Department in southern Guangdong province had rewritten the paper's annual New Year's editorial without the knowledge of the editors.

It was originally titled "China's Dream of Constitutionalism," but when it was printed it was revised to read "Chasing the Dream," which echoed the official Communist Party line. The censors also added text that contained factual errors.

Soon enough China's social media witnessed a torrent of postings condemning Party censorship and supporting the Southern Weekly.

The controversy brings to light the role of propaganda czars who supervise the flow of information in China.

To be sure, Chinese media has become more diverse in the past three decades, thanks to China's gradual reforms and opening up. Over the years, the local press has been given a bit more room to report about different topics and to do so differently, especially on non-political issues.

But government censorship has never stopped and most media groups are still owned and run by the state.

No matter how the Chinese media is regulated, they will never become the same as their Western counterparts.
Global Times editorial

The Propaganda Department regularly issues written or oral directives about what news should or should not be reported and how this should be done. So one can only imagine the frustrations editors and journalists endure when faced with censorship.

The Southern Weekly is not new to censorship-related controversy. Over the years, it has shown a liberal leaning. Within the allowed space, it produces stories that are relatively fresh, probing and even daring.

"Some of our essays, exposes and muck-raking stories have tried to push the margin," said a former reporter, who requested anonymity.

"We call them 'edge-ball' stories, just like playing table tennis, when you make points not with hard smashes but with slight, subtle hits."

For that, some of its editors and reporters have gotten into trouble with the propaganda czars. For that, too, it has earned respect and attracted a loyal following, especially among the youth, urbanites, and intellectuals.

On Friday, foreign ministry spokeswoman Hua Chunying insisted there was no press censorship in China and the government protects press freedom according to the law.

But there are apparent attempts to rein in the media, especially popular micro-blogging services, which are used to expose problems and abuses that may embarrass the government.

Meanwhile, search terms related to Southern Weekly are being blocked.

Just how big a threat the demonstrations pose to Xi's new regime remains unclear. It is also unclear where Xi stands on the issue of press censorship and free speech.

Some analysts wonder whether Xi or the central government supported the actions of Guangdong officials.

Some blame the row squarely on Tuo Zhen, the newly appointed provincial propaganda chief. One observer in Guangdong blamed his "behavior and work style" for causing the row.

But others see the controversy as bigger than just the Guangdong Propaganda Department versus the Southern Weekly.

"It is a publicity crisis for Xi Jinping's new administration," said Xiao Qiang, a founder and editor-in-chief of China Digital Times, a U.S.-based site monitoring China's Internet and media issues. "Its political credibility and ability to lead is now being tested.

"When the top leadership seems not resolute and clear, a smaller event moves into the national public sphere, and the state even just slightly loses control of the message in the media and Internet space."

For the Global Times, however, the message is clear.

"No matter how the Chinese media is regulated, they will never become the same as their Western counterparts," the government-backed media group said in an editorial. "This should be the basic judgment of Chinese media professionals.

"China's political system differs from the West's, and the media cannot separate itself from a country's political reality. The only way that fits the development of Chinese media is one that can suit the country's development path."

According to the China Digital Times, the Central Propaganda Department has issued an urgent directive telling media groups at all levels that:

-- State-run media is an unswerving basic principle

-- The "mishap" at Southern Weekly has nothing to do with Guangdong propaganda chief Tuo Zhen

-- The incident's development is due to the "meddling by hostile forces"

The directive told all editors, reporters and staff to discontinue voicing their support for the Southern Weekly and ordered all media sites to prominently republish the Global Times editorial.

ADVERTISEMENT
Part of complete coverage on
See CNN's complete coverage on China.
July 18, 2014 -- Updated 0230 GMT (1030 HKT)
Some savvy individuals in China are claiming naming rights to valuable foreign brands. Here's how companies can combat them.
July 16, 2014 -- Updated 0911 GMT (1711 HKT)
Is Xi Jinping a true reformist or merely a "dictator" in disguise? CNN's Beijing bureau chief Jaime FlorCruz dissects the leader's policies
July 8, 2014 -- Updated 0344 GMT (1144 HKT)
With a population of 1.3 billion, you'd think that there would be 11 people in China who are good enough to put up a fight on the football pitch.
July 4, 2014 -- Updated 0631 GMT (1431 HKT)
26-year-old Ji Cheng is the first rider from China to compete for competitive cycling's highest honor.
July 7, 2014 -- Updated 1124 GMT (1924 HKT)
China's richest man, Wang Jianlin, may not yet be a household name outside of China, but that could be about to change.
July 4, 2014 -- Updated 0414 GMT (1214 HKT)
Hong Kong's narrow streets were once a dazzling gallery of neon, where banks and even bordellos plied their trade under sizzling tubular signs.
July 3, 2014 -- Updated 2357 GMT (0757 HKT)
When President Xi Jinping arrives in Seoul this week, the Chinese leader will have passed over North Korea in favor of its arch rival.
July 3, 2014 -- Updated 1159 GMT (1959 HKT)
Three more officials have been given the chop as part of China's anti-corruption drive, including former aides to the retired security chief.
July 1, 2014 -- Updated 1305 GMT (2105 HKT)
As thousands of Hong Kongers prepare for an annual protest, voices in China's press warn pro-democracy activism is a bad idea.
June 30, 2014 -- Updated 0437 GMT (1237 HKT)
Hong Kongers are demanding the right to directly elect their next leader, setting up a face-off with Beijing.
July 1, 2014 -- Updated 0656 GMT (1456 HKT)
The push for democratic reform in Hong Kong is testing China's "one country, two systems" model.
June 30, 2014 -- Updated 1156 GMT (1956 HKT)
Along a winding Chinese mountain road dotted with inns and restaurants is Jinan Orphanage, a place of refuge and site for troubled parents to dump unwanted children.
June 26, 2014 -- Updated 0836 GMT (1636 HKT)
CNN's Kristie Lu Stout invites Isaac Mao, Han Dongfang, and James Miles to discuss the rise of civil society in China and social media's crucial role.
June 26, 2014 -- Updated 0334 GMT (1134 HKT)
Chen Guangbiao wants rich people to give more to charity and he'll do anything to get their attention, including buying lunch for poor New Yorkers.
June 26, 2014 -- Updated 1144 GMT (1944 HKT)
Architects are planning to build the future world's tallest towers in China. They're going to come in pretty colors.
June 23, 2014 -- Updated 1147 GMT (1947 HKT)
Anna Coren visits Yulin's annual dog meat festival. Dogs are part of the daily diet here, with an estimated 10,000 dogs killed for the festival alone.
June 19, 2014 -- Updated 0638 GMT (1438 HKT)
People know little about sex, but are having plenty of it. We take a look at the ramifications of a lack of sex education in China.
June 13, 2014 -- Updated 0812 GMT (1612 HKT)
Hong Kongers have reacted angrily to a Chinese government white paper affirming Beijing's control over the territory.
The emphasis on national glory -- rather than purely personal achievement -- is key.
June 16, 2014 -- Updated 1614 GMT (0014 HKT)
A replica of the Effel Tower in Tianducheng, a luxury real estate development located in Hangzhou, east China's Zhejiang province.
What's the Eiffel Tower doing in China? Replica towns of the world's most famous monuments spring up all over China.
June 11, 2014 -- Updated 0013 GMT (0813 HKT)
Rapid development hasn't just boosted the economy -- it has opened up vast swathes of the country, says a man who has spent much of his life exploring it.
June 10, 2014 -- Updated 0654 GMT (1454 HKT)
The World Cup is apparently making a lot of people "ill" in China.
ADVERTISEMENT