Two journalists, 23 and 27, get two years in jail for live-streaming a protest in Belarus

Belsat TV journalists Yekaterina Andreyeva (right) and Darya Chultsova (left)  embrace each other in a defendant's cage during their trial in Minsk on February 18.

Moscow (CNN)A court in Belarus sentenced two journalists with the independent Belsat TV channel to two years in prison for live-streaming a demonstration, their employer and Belarussian Association of Journalists said in statements following the court hearing Thursday.

Journalists Darya Chultsova, 23, and Yekaterina Andreyeva, 27, were detained in November while covering a demonstration in memory of an opposition activist who died in Minsk a few days before.
Local media reported that the activist, Roman Bondarenko, apparently died from injuries sustained after being beaten by riot police. The Prosecutor General of Belarus announced on Wednesday that an investigation into his death has been launched but said "that the involvement of employees of the internal affairs bodies in causing Bondarenko bodily harm has not been established."
    The court on Thursday ruled that Chultsova and Andreyeva are guilty of "organizing a demonstration that grossly violates public order."
    According to the investigators, Belsat reported, the journalists allegedly gathered protesters by talking about it on air, which then led to "interruptions of public transport in the area." Chultsova and Andreyeva maintain they are innocent.
    "I have everything: youth, a job that I love, prominence and, most importantly, a clear conscience. I want to devote all my energy to the creation of Belarus without political repression. I demand an acquittal for myself, for my colleagues and for hundreds of political prisoners," Andreyeva said at a previous court hearing on Wednesday, according to local media.
    Belarussian human rights group Viasna designated Chultsova and Andreyeva as political prisoners and said charges against them are drawn up because of their journalistic work. Belsat is a politically independent TV channel based in Poland that primarily reports on Belarus. Its budget relies on Polish state subsidies.